top of page

Co to jest ten "DISC"?

Czyli słów kilka o zachowaniu, różnicach między ludźmi i rozwoju.



Gdy zaczynałam pracę, kompletnie nie mogłam zrozumieć, dlaczego niektóre osoby spędzają czas na ploteczkach, rozmowach przy kawie, pogaduszkach. Dlaczego, gdy przychodzą o coś zapytać - spędzają mnóstwo czasu na nieistotnych szczegółach, rozmowach o pobocznych rzeczach, lub w ogóle - trudno im konkretnie powiedzieć, z czym przychodzą. 


Przyznaję, że dość mnie to irytowało - ja chciałam prędko, do sedna, do celu. Bez owijania w bawełnę i “small talk’u” (czyli, mówiąc po polsku, pogaduszek). Gdy znalazłam się w dość stresującej dla mnie roli, która wiązała się z dużą odpowiedzialnością - moja irytacja tylko przybrała na sile i chwilami wręcz jej nie ukrywałam.


Mój “przypadek” to typowy przykład problemów w komunikacji wynikających z różnic w stylu zachowania. Mój preferowany styl to styl "dominujący" - działam szybko, z myślą o celu, komunikuję się bezpośrednio i zwięźle. Gdy napotykałam na swojej drodze osoby o stylu “stały” - które potrzebują małych kroków, praktycznych wskazówek, cierpliwości i poświęcenia im uwagi jako człowiekowi - to spotykałam się z niezrozumieniem, niechęcią i … własną frustracją. 


Stopniowo sama zaczęłam zauważać różnice w potrzebach u różnych osób, ale przełomem było dla mnie poznanie DISC.


To model 4 stylów zachowania - pokazał mi z jednej strony mój styl, z drugiej - podpowiedział, jak mogę rozpoznawać style u innych, a z trzeciej - jak dostosować moje zachowanie i komunikację - by lepiej wpływać na inne osoby.


W pracy HR-owca, osoby wspierającej rozwój innych - niezastąpione narzędzie. A przydatne dla każdego - gdy chce lepiej poznać siebie, choćby pod kątem najlepszego środowiska pracy dla siebie i swoich mocnych stron i potencjalnych ograniczeń. Czy gdy chce lepiej zarządzać ludźmi, lub po prostu skuteczniej rozmawiać z innymi - klientami, współpracownikami, nawet bliskimi.


I jest to chyba coś więcej, niż narzędzie, bo to tak naprawdę DISC podaje inną perspektywę - pokazuje, że sposób, w jaki ja lubię się zachowywać, komunikować - nie jest jedynym, właściwym, najlepszym… pozwala zauważyć i docenić różnice.


Tutaj więcej informacji o badaniu Talent Insights®, które zawiera w sobie DISC ... ale nie tylko!


Czym tak naprawdę jest DISC? To narzędzie opisuje 4 style zachowania:
  • Dominujący (Dominant)

  • Wpływowy (Influencing)

  • Stały (Steady)

  • Uporządkowany (Compliant)

Każdy z nas ma w sobie wszystkie 4 style, ale w różnym natężeniu. Większość z nas ma jeden ulubiony, najbardziej naturalny styl zachowania, który przychodzi nam łatwo, jak pisanie preferowaną ręką. Zwykle w stresujących sytuacjach mamy tendencję do nadmiernego koncentrowania się na swoim preferowanym stylu.


Każdy ze stylów posiada swoje mocne strony, każdy też posiada potencjalne ograniczenia. Czyli, podsumowując - nie ma jednego, najlepszego stylu. Każdy z nas natomiast może swój styl dostosować - bo każdy z nas ma wpływ na własne zachowanie.


Jak rozpoznać preferowany styl u siebie lub innej osoby?

Można zacząć od odpowiedzi na dwa pytania:

  1. Czy postrzegam / postrzega otoczenie jako przyjazne, czy jako wrogie? (czyli jestem / jest raczej ufna, czy raczej nieufna?)

  2. Czy mam /ma tendencję do bycia aktywnym - działania, czy też raczej bycia pasywnym - obserwowania?


Kombinacja odpowiedzi na te dwa pytania podpowie Ci, który z 4 stylów może być Twoim / danej osoby preferowanym - według poniższego modelu.





Większość z nas ma nie tylko jeden preferowany styl (choć zawsze jeden wybija się ponad resztę), stąd czasem możesz mieć trudności w jasnym określeniu Twojego lub danej osoby preferowanego stylu tylko na podstawie tych dwóch pytań. 


Oto krótki opis każdego ze stylów, który powie Ci o nich więcej:


Dominujący:

Reagują impulsywnie, ciętą ripostą.

Odważni, zdecydowani, rywalizujący.

Zdobędą każdą górę, żadna nie jest zbyt wysoka. 


Wpływowy:

Żartobliwi, ufni, czarujący.

Optymistyczni, rozbrajający i pewni siebie.

Przekonywujący do ich punktu widzenia.


Stały: 

Doskonałe umiejętności słuchania, „Asy” działania w zespole

Zdeterminowani trwać do ukończenia zadania

Krzywdy zespołu odbierają personalnie.


Uporządkowany: 

Planowanie i organizowanie opanowane do perfekcji.

Bez mrugnięcia okiem dostarczają zespołowi najwyższej klasy wyników.

Trzymają się ściśle przepisów, przestrzegają zasad.


Najlepszym sposobem na poznanie unikalnej kombinacji swojego stylu zachowania, otrzymania wskazówek dotyczących komunikacji z innymi, zarządzania pracownikami, czy najlepszych ról zawodowych pasujących do danej osoby - to badanie Talent Insights®, które zawiera w sobie DISC, oraz, dodatkowo, bada najważniejsze postawy - motywatory. To badanie i szczegółowy raport, który się otrzymuje, to naprawdę niezły "przyspieszacz rozwoju". Tutaj przeczytasz o nim więcej.

Ja już kilka ładnych lat temu mogłam się przyjrzeć sobie dzięki Talent Insights®. Muszę przyznać, że pierwsze zetknięcie z własnym profilem obdarzyło mnie sporą dawką, raczej niełatwych, emocji. Było mi trudno pogodzić się z tym, że mam tendencję do impulsywnych reakcji i ... podporządkowywania innych sobie. Zrozumiałam, że przez to niektórzy mogą po prostu się mnie bać. A świadomość siebie to pierwszy krok do tego, by umiejętnie kierować swoimi zachowaniami i dostosowywać je do okoliczności.


Wiesz już, jaki jest Twój preferowany styl zachowania?


Wkrótce kolejny artykuł o tym, jak na podstawie tonu głosu czy języka ciała można rozpoznać główny styl zachowania.


Jeśli nie chcesz go przeoczyć i otrzymywać informacje o nowych artykułach, zapisz się do newslettera. Raz w tygodniu otrzymasz pomocne wskazówki, dawkę inspiracji i informacje o rozwoju i harmonii w karierze:





271 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page