Co to jest ten "DISC"?
Czyli słów kilka o zachowaniu, różnicach między ludźmi i rozwoju.

Gdy zaczynałam pracę, kompletnie nie mogłam zrozumieć, dlaczego niektóre osoby spędzają czas na ploteczkach, rozmowach przy kawie, pogaduszkach. Dlaczego, gdy przychodzą o coś zapytać - spędzają mnóstwo czasu na nieistotnych szczegółach, rozmowach o pobocznych rzeczach, lub w ogóle - trudno im konkretnie powiedzieć, z czym przychodzą.
Przyznaję, że dość mnie to irytowało - ja chciałam prędko, do sedna, do celu. Bez owijania w bawełnę i “small talk’u” (czyli, mówiąc po polsku, pogaduszek). Gdy znalazłam się w dość stresującej dla mnie roli, która wiązała się z dużą odpowiedzialnością - moja irytacja tylko przybrała na sile i chwilami wręcz jej nie ukrywałam.
Mój “przypadek” to typowy przykład problemów w komunikacji wynikających z różnic w stylu zachowania. Mój preferowany styl to styl "dominujący" - działam szybko, z myślą o celu, komunikuję się bezpośrednio i zwięźle. Gdy napotykałam na swojej drodze osoby o stylu “stały” - które potrzebują małych kroków, praktycznych wskazówek, cierpliwości i poświęcenia im uwagi jako człowiekowi - to spotykałam się z niezrozumieniem, niechęcią i … własną frustracją.
Stopniowo sama zaczęłam zauważać różnice w potrzebach u różnych osób, ale przełomem było dla mnie poznanie DISC.
To model 4 stylów zachowania - pokazał mi z jednej strony mój styl, z drugiej - podpowiedział, jak mogę rozpoznawać style u innych, a z trzeciej - jak dostosować moje zachowanie i komunikację - by lepiej wpływać na inne osoby.
W pracy HR-owca, osoby wspierającej rozwój innych - niezastąpione narzędzie. A przydatne dla każdego - gdy chce lepiej poznać siebie, choćby pod kątem najlepszego środowiska pracy dla siebie i swoich mocnych stron i potencjalnych ograniczeń. Czy gdy chce lepiej zarządzać ludźmi, lub po prostu skuteczniej rozmawiać z innymi - klientami, współpracownikami, nawet bliskimi.
I jest to chyba coś więcej, niż narzędzie, bo to tak naprawdę DISC podaje inną perspektywę - pokazuje, że sposób, w jaki ja lubię się zachowywać, komunikować - nie jest jedynym, właściwym, najlepszym… pozwala zauważyć i docenić różnice.
Tutaj więcej informacji o badaniu Talent Insights®, które zawiera w sobie DISC ... ale nie tylko!
Czym tak naprawdę jest DISC? To narzędzie opisuje 4 style zachowania:
Dominujący (Dominant)
Wpływowy (Influencing)
Stały (Steady)
Uporządkowany (Compliant)
Każdy z nas ma w sobie wszystkie 4 style, ale w różnym natężeniu. Większość z nas ma jeden ulubiony, najbardziej naturalny styl zachowania, który przychodzi nam łatwo, jak pisanie preferowaną ręką. Zwykle w stresujących sytuacjach mamy tendencję do nadmiernego koncentrowania się na swoim preferowanym stylu.
Każdy ze stylów posiada swoje mocne strony, każdy też posiada potencjalne ograniczenia. Czyli, podsumowując - nie ma jednego, najlepszego stylu. Każdy z nas natomiast może swój styl dostosować - bo każdy z nas ma wpływ na własne zachowanie.
Jak rozpoznać preferowany styl u siebie lub innej osoby?