Z kim rozmawiasz?
Zaktualizowano: 22 paź 2019
Jak rozpoznać preferowany styl komunikacji u Twojego rozmówcy. Artykuł dla menedżerów, sprzedawców i wszystkich, którzy współpracują i obcują z ludźmi (czyli dla... 99,9% z nas).

Jedna z moich klientek, nazwijmy ją - Asia - Menedżer jakości, była już dość sfrustrowana "utknięciem" - jak to nazwała - na swoim stanowisku. Przez dłuższy czas pełniła te same obowiązki, a czuła, że stać ją na więcej. Naturalne dla niej na następny krok stanowisko Dyrektora okupowane było od lat przez tę samą osobę, która zdawała się nigdzie nie wybierać. Przyszła do mnie, żeby, jak to stwierdziła "ruszyć do przodu" w swoim rozwoju zawodowym.
Rozpoczęłyśmy pracę od modelu "PIE"( o którym pisałam już tutaj) i w trakcie rozmowy okazało się, że Asia instynktownie próbowała budować sieć relacji i swoją widoczność. Była nawet na rozmowie u "Szefa Szefów" - Prezesa - żeby, jak to nazwała - opowiedzieć mu o tym, czym się zajmuje. Prezes nie wykazał się jednak zainteresowaniem i ewidentnie było mu trudno skupić się na prezentacji Asi - która, świetnie wyczuwając emocje innych ludzi, wyłapała zniecierpliwienie, znudzenie i zniechęcenie.
Sytuacja podbramkowa, pomyśleć można... Ale nam z pomocą ruszył model stylów zachowania DISC - który otworzył Asi oczy na pewien nieoczywisty fakt... Że jej styl zachowania i komunikacji jest zupełnie różny od stylu Prezesa. Po kilku pytaniach stało się dla niej jasne, że Prezes zdaje się preferować styl Dominujący, a ona sama - Stabilny i Uporządkowany. Jej sposób prezentacji dla jej szefa był długi, szczegółowy i powolny, a lepiej sprawdziłaby się prezentacja zwięzła, oparta na wynikach i promująca nowe rozwiązania.
Jeśli i Ty czasem masz wrażenie, że kompletnie nie jesteś w stanie się z kimś dogadać, kogoś przekonać, zainteresować... to nic dziwnego. Każdy z nas ma swoje preferowane sposoby zachowania i komunikowania, które mogą być kompletnie różne od tego, co lubi (i uznaje za stosowne) druga strona. To nie znaczy jednak, że nie ma szans na porozumienie - wymaga to po prostu, tak jak w przypadku Asi, zrozumienia swoich preferencji, a także rozpoznania i zrozumienia preferencji drugiej osoby... a potem odpowiedniego dopasowania swojego zachowania i komunikacji.
Proste? Może niekoniecznie, ale praktykując krok po kroku - możesz być w tym coraz lepszy / lepsza. Z pomocą przychodzi właśnie DISC - model 4 stylów zachowania.
Pierwszym krokiem jest zrozumienie swoich własnych preferencji, własnego stylu - o tym pisałam już tutaj.
Gdy już masz jasność, jak to jest u Ciebie - warto zacząć praktykować rozpoznawanie preferencji u innych, z którymi rozmawiasz i wchodzisz w różne interakcje. Im częściej będziesz zadawać sobie pytanie - jaki styl zauważam u drugiej osoby - tym łatwiej będzie Ci przychodzić dopasowanie rozmówcy do jego preferowanego stylu.
A stąd już tylko jeden krok do dopasowania TWOJEJ komunikacji do tego, czego potrzebuje druga strona.
Od czego możesz zacząć? Oczywiście, od obserwacji. Poniżej podaję szereg wskazówek, które pomagają odkryć, z kim masz do czynienia.
1. Twój rozmówca najprawdopodobniej preferuje styl DOMINUJĄCY, jeśli:
mówi jasno, konkretnie i na temat
jest energiczny w swoim zachowaniu
jego ton głosu jest intensywny i dość głośny